مقالات آرشیو خبر ها
تاثیر اقتصادی انتقال کریستیانو رونالدو بر یوونتوس - قسمت اول

تاثیر اقتصادی انتقال کریستیانو رونالدو بر یوونتوس - قسمت اول

ما شاهد بخشی از بیشترین دوره قدرت‌نمایی در تاریخ فوتبال ایتالیا هستیم که از نوزدهم مِی 2010 با انتخاب شدن آندرآ آنیلی به عناون رئیس باشگاه یوونتوس شروع شد. یکی از اولین اقدامات او استخدام زوج موفق مدیریتی در سمپدوریا، جوزپه ماروتا و فابیو پاراتیچی بود. به همراه اسطور باشگاه پاول ندود، این 4 شگفت انگیز باشگاه تورینویی را به سطح غیرقابل تصوری از برتری رسانیدند. آنها به باشگاه نظم و ثباتی توأم با جوانگرایی حساب شده بخشیدند.

 

14 جام داخلی در 7 سال یک دستاورد خارق العاده است با این تفسیر که باشگاه برای 4 سال متوالی بدون جام باقی مانده بود. بنابراین، از 21 جام موجود از فصل 2011/12، بانوی پیر تنها 7 جام را از دست داده است که میانگین 2/3 به ازای هر فصل را به ارمغان آورده است. #خارق العاده.

 

هنگامی که 1 یک چهارم نهایی UCL، یک 1/4 نهایی UEL و 2 فینال UCL را ― تنها در 5 سال اخیر ― به آن اضافه میکنید، شاهد رشد ادامه دار قابل ملاحظه‌ای برای باشگاهی خواهید بود که همین 8 فصل پیش بدون حتی یه برد از مرحله گروهی رقابت های UEL کنار رفته بود.

 

در اولین سال اقتصادی مدیریت آندرآ آنیلی، باشگاه رکورد 92.2 میلیون یورو ضرر را به ثبت رسانیده بود. در هفتمین سال اقتصادی، باشگاه سودی 67.4 میلیون یورو را تجربه کرده بود. یک جهش مثبت اقتصادی به ارزش تقریبی 160 میلیون یورو تنها در 6 سال با وجود نبود فرصت های تبلیغاتی مناسب برای باشگاه های ایتالیایی. #فوق العاده.

 

بانوی پیر حالا در هشتمین فصل اقتصادی آندرآ آنیلی، برای فصل جاری انتظار یک ضرر 9.8 میلیون یورویی را می‌کشد.

 

بنابراین، باشگاه تورینویی به این نتیجه رسیده است که علی رغم اقتدار داخلی غیرقابل انکار و مستمر خود، این برای سر و سامان دادن به پایداری اقتصادی باشگاهی که هنوز در جستجوی رقابت با باشگاه های شاخص اروپایی است، کافی نیست. #مشکل.

 

پس بنابراین، یوونتوس با به خدمت گرفتن کریستیانو رونالدو از مادرید انتقال قرن را ترتیب داد! #راه حل

 

در 3 قسمت، تاثیر این انتقال بر ثبات اقتصادی باشگاه را بررسی خواهیم کرد.

 

قسمت اول

 

رویکردکلی ارقام فعلی


همانطور که در تصویر مشخص شده، برای فصل 2017/18 کل درآمد باشگاه چیزی حدود 540 میلیون یورو گزارش شده، در حالی که هزینه های جاری و هزینه های مستهلک شده به ترتیب 428 میلیون یورو و 121 میلیون یورو برآورد شده که باعث یک بدهی 9.8 میلیون یورویی برای سال مالی جاری شده است.

گراف درآمد باشگاه 2017/18

 

در بخش بلیط فروشی، اسپانسر/تبلیغات و فروش محصولات/فروش لیسانس در فصل 2017/18 در قیاس با فصل 2016/17 شاهد یک رشد مثبت هستیم. یک رشد +20% در بلیط فروشی، خصوصاً بخاطر رشد قابل ملاحظه قیمت بلیط های فصلی و غیر فصلی وجود دارد. بدلیل عقد قرارداد های تجاری داخلی و بین المللی یک رشد 18.8% در بخش اسپانسرها/تبلیغات دیده میشود. همینطور یک رشد فوق العاده 60% در فروش محصولات/فروش لیسانس ها دیده میشود. چیزی که در ادامه این گزارش به آن مفصل تر پرداخته خواهد شد. با این وجود، این افزایش درآمدها هنوز با باشگاه های منتخب اروپا قابل مقایسه نیست.

 

شایان ذکر است، یوونتوس هنوز به شدت بر عملکرد پیروزی های ورزشی و فروش بازیکنان مهم خود تکیه دارد تا بتواند بیلان مالی خود را در چهارچوب قوانین مالی یوفا نگه دارد. همچنین پول حاصل از رقابت های UCL نیز از اصلی ترین درآمد های باشگاه به حساب می‌آید. یک سقوط 7% در درآمدهای حق پخش تلویزیونی (حدود 16 میلیون یورو کمتر) بیشتر به علت حذف یوونتوس در مرحله 1/8 نهایی اتفاق افتاده است درحالی که صعود باشگاه رم به مرحله 1/4 نهایی نیز باعث عدم رشد حداکثری درآمدهای باشگاه از این رقابت ها شده است. یک کاهش 35% در درآمد حاصل از فروش بازیکن ها به این خاطر که باشکاه پوگبا را برای سود 70 میلیون یورویی در سال گذشته مالی به منچستر یونایتد واگذار کرده بود، پیشبینی شده است.


هزینه های جاری همچنان رو به افزایش خواهد گذاشت زیرا هزینه های حقوق مربیان و بازیکنان، همچنان بالا و دارای رشد 14% میباشد. اگرچه، یک سقوط 62% در هزینه های حق ثبت بازیکنان، که بطور اعم شامل مبالغ انتقال قرضی و هزینه های ایجنت های FIFA مباشد اتفاق افتاده است.

هزینه های استهلاک هم همچنین به رشد خود ادامه خواهد داد. یک رشد 28% درصدی که به علت سرمایه گذاری در بازار نقل و انتقالات برای هرچه رقابتی تر کردن ترکیب تیم در رقابت های اروپایی حاصل شده است.

 

EBITDA (درآمدها قبل از سود، مالیات و استهلاکات) بطور معمول روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک کسب و کار بشمار میرود. در این شرایط، این با تفاوت میان حجم کلی معاملات (که شامل همه درآمدها به استثنای درآمد فروش بازیکنان) و هزینه های جاری مطابقت پیدا میکند. EBITDA شاهد رشد 20% بوده است، با این وجود با تنها 12.9 میلیون یورو بسیار پائین بنظر میرسد. دلیل آن این است که دیگر برای حجم کلی معاملات فضای رشد قابل ملاحظه ای باقی نمانده تا بتواند رشدی در درآمدهای جاری ایجاد نماید. در همین حین، نسبت حقوق به حجم کلی معاملات باشگاه به 60% افزایش پیدا کرده است.

 

 قوانین مالی یوفا FFP در فصل 2018

• تخلفات مالی تا 5 میلیون یورو قابل قبول است اما میتواند تا 30 میلیون یورو افزایش داشته باشد به شرطی که این هزینه ها کاملاً توسط سهام داران یا طرف های مرتبط پوشش داده شود.

• تخلف مالی قابل قبول، حدکثر کسری بودجه قابل قبول میباشد.

• یک باشگاه نباید از حدود قانونی کسری بودجه فراتر رود، اگر برای 3 سال پیاپی مبلغی بیش از 30 میلیون یورو کسری بودجه داشته باشد.

• یک باشگاه میتواند از حدود قانونی کسری بودجه استفاده کند، اگر و تنها اگر برای 3 سال پیاپی 30 میلیون یورو و یا کمتر کسری بودجه داشته باشد.

بنابراین، هنگامی که در فصل 2018/19 یوونتوس توسط پیکره کنترل مالی باشگاه های اروپا (CFCB) مورد ارزیابی قرار میگیرد این بیلان مالی باشگاه خواهد بود:

 

2015/16‐19.3 میلیون یورو سود عملیاتی +

2016/17‐67.4 میلیون یورو سود عملیاتی +

2017/18‐9.8 میلیون یورو ضرر عملیاتی ―

حاصل ― 76.9 میلیون یورو سود عملیاتی

 

یوونتوس با حاصل سود کلی 76 میلیون یورو در 3 سال اخیر برای فصل 2018/19 هیچ مشکلی با نهادهای ناظر مالی یوفا پیدا نخواهد کرد. به همین خاطر یوونتوس میتواند بدون در نظر گرفتن سال مالی جاری و پنجره نقل و انتقاالات زمستانی، لیسانس حضور در رقابت های اروپایی فصل 2018/19 را کسب نماید.

 

نتیجه گیری

 

هدف، ثبات مالی باشگاه بدون تکیه بیش از حد به عملکرد ورزشی میباشد. باشگاه تلاش میکند تا بتواند با باشگاه های شاخص اروپا بدون نیاز به فروش بازیکنان مهم خود رقابت کند. رشد قابل ملاحظه درآمدهای کلی باشگاه با قفل بزرگی روبرو شده و انتقال کریستیانو رونالدو میتواند کلید این قفل باشد.

ارسالی از انجمن تخصصی هواداران باشگاه یوونتوس در ایران


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: